Viktigt att finnas på alla plattformar
Utvecklingen av tekniken går i en rasande hastighet och det är lätt att förstå varför vissa företag tycker att det är svårt att hänga med. Oavsett om du äger ett företag eller bara är intresserad av hur det ser ut med plattformar i dagens onlinevärld finns det en hel del som kan vara bra att veta.
Det viktigaste är att känna till att det är oerhört viktigt att finnas tillgänglig på flera plattformar. Det är inte säkert att en kund använder just den plattformen som du använder. Det är i så fall ett bra sätt att förlora kunden på. Det gäller att veta vilka plattformar dina kunder eller intressenter vill att du ska använda för att du ska bli lyckad inom din bransch.
Casinobranschen – ett praktexempel på anpassning
En bransch som verkligen lyckats ta till sig det här med multiplattformsanpassning är casinobranschen. Direkt när internet blev stort i hemmen såg casinoföretagen sin chans. Det startades omedelbart upp massvis av nätcasinon som kan ha sett generiska ut men som alla slogs stenhårt om kunderna. På senare år har det blivit så gott som ett krav för casinon att låta sina spelare lira på flera plattformar för att de ska kunna gå runt.
Kunderna idag vill kunna spela sina casinospel framför datorn såväl som på sina smartphones och surfplattor. För att du lättare ska kunna ta del av vilka casinon som har schyssta mobila möjligheter och inte kan du kolla in någon sida som fokuserar på att visa upp vilka som är att ta på allvar i det hänseendet.
Andra branscher hakar på
Det är inte bara casinobranschen som anpassar sig efter kundernas önskemål om multiplattformsanpassning. Även spelbranschen i stort är oerhört duktiga på det. Johan Svensson vid KTH har skrivit ett examensarbete om hur spelindustrin börjar se till att spel kan spelas på flera plattformar. Spelindustrin är bara ytterligare ett exempel på hur utvecklingen ser ut.