Smarta klösningar för fysiska butiker
2007 så antog Riksdagen ett beslut om kassalagen, det vill säga att alla som inom ett visst område inom handel med kontanta medel och kortbetalning ska inneha ett kassaregister och följa de förordningar som finns för dessa. Det finns en del smarta lösningar för fysiska butiker idag som man kan skaffa sig.En lösnings om behövs är att införskaffa sig ett kassasystem med register som är enligt de specifikationer Skatteverket har gett och godkända. Vidare så gör man en anmälan till Skatteverket om innehav av detta kassaregister. Det ska alltid ges ett kvitto till den kund som handlar, det kan vara ett elektroniskt eller utskrivet kvitto. Allt ska registreras i den kassaregister som är registrerat till Skatteverket.Hos skatteverket så finns det massor med information för dig som vill läsa mer. Vi tar upp det grundläggande med att inneha ett kassa register och vad man bör tänka på i första hand. Skatteverket kan göra oanmälda besök för att kontrollera det kassaregister som finns i lokalen. Har en anmälan gjorts till skatteverket och allt fungerar som det ska så brukar det inte vara några som helst problem.Det kan vara bra att veta att viss verksamhet undantas från att inneha detta kassaregister och dessa är bland annat taxirörelser och verksamhet som inte säljer för mer än fyra basbelopp, vilket innebär 182 000 svenska kronor för år 2018. Statlig verksamhet som landsting och kommuner är inte i behov av ett kassaregister som övriga. Även Svenska Spel och ATG är undantagen detta register.Mycket av den information vi har skrivit är inspirerad och hämtad från Skatteverkets webbsajt.